-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:1380 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

مفاهيمي كه با دو كلمة اوّل و آخر ابراز ميشود، چيست؟
مفاهيمي كه با دو كلمة اوّل و آخِر ابراز ميشود، متعدّد است. از آنجمله:
1ـ اوّل زماني حقيقي ـ عبارتست از لحظة (نقطة) نخستين زمان كه ميتوان آنرا اوّل حقيقي زمان ناميد. اين اوّل (آغاز) ميتواند يكي از دو معني را داشته باشد:
معناي يكم ـ اوّلين رويداد از حركت كه در جهان هستي آغاز شده و منشأ زمان را بوجود آورده است.
معناي دوم ـ اوّلين امتدادي كه يك درك كننده از حركت عيني انتزاع نموده است. مطابق همين مفهوم، مفهوم متقابل اوّل كه آخِر و پايان است قابل تصوّر ميباشد، يعني آخرين نقطه از حادثه و حركت كه در جهان هستي روي خواهد داد و پس از آن منشأي براي انتزاع زمان وجود نخواهد داشت يا آخرين درك كنندة امتدادي كه از حركت در جهان هستي كشش زمان را دريافت خواهد نمود.
2ـ اوّل زماني براي يك حادثه ـ پس از آغاز حركت و انتزاع امتداد زمان در عامل درك كننده در جهان هستي، زمان چونان جويبار دائم الجريان در عبور و درگذر است لذا فرض زمان اوّل در وسط اين جريان متسمرّ، اوّل حقيقي نخواهد بود و چنانكه توضيح خواهيم داد، يا اوّل نسبي بايد منظور شود يا اوّل قرار دادي، مانند آخِر نسبي و آخِر قرار دادي. ولي بعضي از حوادثي كه در زمان تحقّق پيدا ميكند و در جويبار آن قرار ميگيرد، داراي اوّل حقيقي ميباشد مانند آغاز حقيقي تدريس، آغاز حقيقي پاشيدن بذر براي كشت، آغاز حقيقي نوشتن و غير ذلك.
3ـ اوّل زماني قراردادي و اعتباري ـ مانند اوّلين زمان تعلّق حقّ اختصاص به آب يك چشمة مشترك ميان عدّهاي از اشخاص. مثلاً آغاز حقّ اختصاص شخص معيّن روز شنبه از اوّل ساعت 7 صبح قرار داده شده است. در اين مثال بدانجهت كه آب چشمه دائماً در جريان است و آن شخص داراي قدرتي است كه ميتواند در هر موقعي از آب چشمة مفروض بهرهبرداري نمايد، اين قانون مقرّر فقط اول ساعت معيّن (7صبح) در روز معيّن (شنبه) را براي آن شخص آغاز برخورداري مجاز از حقّ اختصاصي تعيين نموده است. آخرين لحظة امكان برخورداري از آب چشمة مفروض براي آن شخص ذيحقّ، پايان و آخِر زمان حقّ اختصاصي است.
4ـ اوّل وجودي ـ مقصود از اوّل وجودي آن موجود يا موجودات است كه پيش از آغاز منشأ زمان كه حركت است، واقعيّت پيدا كردهاند مانند عقل اوّل بنا بر مسلك فلاسفة مشّاء. و انوار مقدّس خاتمالانبياء و ائمّة معصومين و پيامبران عظام عليهم السّلام، و يا عقل مقدّس كه مطابق احاديث اوّلين مخلوق خداوندي است. اين موجود يا موجودات پيش از گسترش بساط مادّه و حركت آن، بوجود آمده و در مجراي مشيّت خداوندي قرار گرفتهاند، لذا مافوق زمان ميباشند.





ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 15
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.